HAREKET ETKİNLİKLERİNİN ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
Hareket Etkinliklerinin Çocuğun Gelişimine Etkileri
Çocuklar, hareket etkinliklerine katılım sonucunda, temel hareket becerileri olarak isimlendirilen; yürüme, koşma, atlama, yuvarlanma vb. yer değiştirerek yapılan hareketleri; eğilme, esnetme, dönme, ağırlık aktarımı vb. dengeleme hareketleri; atma, tutma, yakalama, top sürme vb. nesne kontrolü hareketleri yapabileceklerdir.
Hareket becerilerinin gelişimi, bedenin yaşamda daha verimli kullanılmasını sağlamaktadır ve genel sağlığı desteklemektedir. Bu hareketler çocukların gelecekteki yaşamlarında kullanacakları daha karmaşık oyun ve sporların da hareket altyapısını oluşturmaktadır. Bu nedenlerle hareket becerilerinin etkili ve güvenli kullanımı çocukların gelişiminde önemlidir.
Hareket etkinliklerinde; çocuk kendini tanıma, başa çıkma, bireysel sorumluluk, kendine güven ve zaman yönetimi becerilerini geliştirir. Hareket etkinlikleri sırasında kendini tanıma fark etme, uyum başa çıkma, bireysel sorumluluk, kendine güven ve zaman yönetimi konularında güçlü ve öz değerlendirme fırsatlarına sahip olurlar. Hareket etkinlikleri içinde denenen ve geliştirilen bu özelliklerin yaşamın tamamında kullanılması söz konusudur.
Hareket etkinliklerinde; iletişim becerileri, işbirliği, sosyal sorumluluk, liderlik, doğaya duyarlılık ve farklılıklara saygı özelliklerini geliştirir. Hareket etkinlikleri sırasında; deneyimlerini, problem çözme, hedef belirleme, plan yapma vb. süreçlerde kullanır.
Hareket etkinlikleri, çocukların ince ve kaba motor faaliyetlerinin gelişmesini, vücut bölümlerini koordineli kullanmalarını sağlamaktadır. Çocuk, hareket etkinlikleriyle gücünü arttırmakta, tepki yeteneğini geliştirmekte, durgun ve dinamik dikkate sahip olmakta, bedensel esneklik kazanmakta ve hareketlerinde gerekli hız yapmayı öğrenmektedir. Çocuk yaşlarda; fiziksel, duygusal ve sosyal yararlar sağlayan motor becerilerin ortaya çıkışı, çocuğun daha aktif ve daha yararlı bir yaşam standardı sağlamasına yardım edebilir. Gelişen motor yetenekler sayesinde, çocuğun kendine güveni gelişecektir.
Temel hareketler, çocukların fiziksel becerileri öğrenmeleri ve geliştirmelerini sağlamak amacını taşır. Bu hareketler aracılığıyla vücutlarını etkili biçimde kullanırlar. Başarı ve güven duygusu içinde, çevresini kontrol etme yeteneğini kazanırlar. Denge oyunları ve toplarla yapılacak olan çalışmalar ve buna benzer egzersizler, çocuğu dış çevreye karşı acemi olmaktan kurtarır. Karşılarına çıkacak bir engeli, kolayca aşabilme yeteneğini kazandırır. Çocuk, gücünü yerinde ve zamanında kullanma alışkanlığı edinir. Atma, atlama, sallanma, tırmanma, sıçrama, kaçma, itme, çekme, asılma gibi hareketler bu grup içerisinde yer alır.